ADS

Khamis, 1 Oktober 2015

Adakah Heimdall Memiliki Infinity Stone/Gem?


The Avengers : Infinity War bakal menjadi permulaan pertempuran epik Thanos dan The Avengers. Thanos telah memiliki salah satu senjata yang terkuat di dalam Marvel Cinematic Universe (MCU) iaitu Infinity Gauntlet. Untuk membuatkan Infinity Gauntlet dapat digunakan pada potensi sepenuhnya, pengguna Infinity Gauntlet tersebut perlu mengumpulkan enam Infinity Stones/gem bagi membuatkan Infinity Gauntlet berfungsi sepenuhnya. 




Sehingga kini, kita telah melihat 4 infinity stone/gems yang telah diperkenalkan di dalam MCU setakat ini


Space Stone (Tesseract) – di dalam peti simpanan Odin di Asgard

   



Mind Stone (Scepter) – Ada pada Vision

   


Reality Stone ( Aether )- dalam Guardian Of The Galaxy, Galeri simpanan The Collector telah meletup, mungkin masih di bawah jagaan The Collector atau ianya berada di mana-mana.



   


Power Stone (Orb) - Dalam bilik kebal Nova Corps 'di Xandar


        
Seperti yang dapat dilihat pada video di bawah, setiap objek tersebut mengandungi infinity stone/gem batu, setiap huruf permulaan setiap objek adalah merupakan satu codename iaitu THANOS. Ini bermakna , objek atau sesiapa yang memiliki Soul stone/jem atau time stone/gem tersebut, ejaannya perlu bermula dengan huruf 'H' dan 'N'.


 


http://images-cdn.moviepilot.com/images/c_fill,h_370,w_500/t_mp_quality_gif/hespqxgvqdu50pxemb3h/was-marvel-s-biggest-infinity-gem-shaped-secret-just-uncovered-387378.mp4

Yang menjadi persoalan, dimanakah baki dua infinity stone/gems yang lain berada?. Soul stone/gem dan juga Time stone/gem masih belum diperkenalkan di dalam MCU. Sebelum kita pergi lebih jauh, mari kita lihat siapakah yang mempunyai Soul stone/gem ini?. Teorinya yang sedang menjadi topik perbualan yang hangat di antara peminat di internet ketika ini adalah, berkemungkinan Heimdall The Guardian of Worlds(Penjaga Dunia) memiliki Soul Stone/jem. 'H' untuk Heimdall mengikut huruf awalan ejaan bagi codename infinity stone. 


Heimdall adalah merupakan salah seorang pahlawan Sif saudara. Beliau adalah merupakan penjaga Rainbow Bridge Asgard yang telah berkurun-kurun lamanya, tugasnya adalah mempertahankan dan mengawal pintu masuk ke Asgard, dan merupakan salah seorang orang yang paling dipercayai Odin. Heimdall mempunyai kekuatan luarbiasa, stamina dan ketahanan. Beliau juga memiliki deria luarbiasa , terutamanya penglihatan dan pendengaran. Seperti yang anda ketahui, beliau mempunyai penglihatan yang tajam mampu melihat jarak yang jauh dan dapat melihat apa sahaja diseluruh pelusuk alam.

Tetapi, bagaimana jika kelebihan yang dimiliki oleh Heimdall yang mampu melihat dan memerhatikan semua mahluk di dunia, pandangan beliau tidak seperti manusia biasa, dari pandangan beliau adalah berbentuk roh/jiwa/nyawa SOULS(nyawa/jiwa) dan bukan orang yang sebenar.




"From here I can see nine realms and 10 trillion souls (Dari sini saya dapat melihat sembilan alam dan 10 trilion jiwa.)"

Ini adalah petikan dialog Heimdall di dalam Thor : The Dark World, ketika Thor berbual bersama Heimdall di Bifrost. Apakah maksud yang tersirat dari kenyataan Heimdall tersebut?. 


Seperti yang dapat dilihat pada gambar di atas, terdapat objek oren bulat di bahagian tengah baju perisai pada dadanya. Mata Heimdall berwarna oren sama seperti warna objek pada perisainya. Seperti yang telah dipaparkan dalam filem MCU yang lain sebelum ini, fizikal sesorang yang menyentuh atau memegang infity stone/gem berubah, dan warna mata pemegang infinity stone/gem tersebut berubah mengikut warna jenis infinity stone/gem tersebut. 




Lihat perubahan fizikal Jane Foster dan Guardian Of The Galaxy berubah ketika memegang Infinity Stone, yang jelas ketara adalah Warna mata serta warna kulit berubah mengikut warna Infinty stone yang disentuh.

                                                        


Dalam Avengers : Age Of Ultron, pada babak di mana Thor memasuki kolam air di dalam sebuah gua dan telah mendapat bayangan tentang Vision dan apa yang bakal berlaku di Asgard serta infinity stone/gem, Heimdall menjadi buta  dan matanya berwarna putih di dalam bayangan tersebut dan mencekik dengan melepaskan kemarahannya pada Thor. Adakah perkara ini berlaku disebabkan Heimdall telah kehilangan kuasanya setelah infinity stone/gem padanya telah diambil oleh Thanos?.





Hanya tinggal satu objek infinity stone/gem yang juga turut menjadi persoalan di dalam MCU. Bagi untuk baki huruf untuk objek infinity stone/gem 'N', berkemungkinan satu infinity stone/gem bakal diperkenalkan di dalam filem Dr.Strange tahun hadapan selepas Captain America : Civil War. Kerana objek kepunyaan watak protagonis mungkin akan mempunyai kaitan dengan sisi kosmik MCU. Awalan huruf 'N' pada objek infinity tersebut adalah 'N' untuk Necklace (Kalung). Kalung The Eye Of Agamoto(Mata Agomotto) adalah merupakan kalung azimat yang diguna pakai oleh Dr.Strange. Pemakai kalung tersebut dapat melihat kebaikan dan kejahatan setiap mahluk. Jika ini tidak mengambil bahagian dalam filem Aneh Doktor, kita sejuk berhujah bahawa itu mungkin satu Infinity Batu, iaitu Batu Soul.










Walaubagaimanapun ianya hanya sekadar teori. Jika teori peminat mengenai perkara ini di dalam MCU adalah benar, ianya sudah tentu menjadi kejutan. Marvel Studio sangat bijak bermain teka-teki dengan peminat. Ketua Pengarah Executive Marvel Studio Kevin Feige telah menyatakan bahawa filem Thor 3 : Ragnarok adalah sangat penting untuk fasa ke-3 dalam MCU, dan ia akan memberi impak kepada masa depan MCU akan datang. Mungkin dengan Loki menyamar sebagai Odin, ia akan memberikan peluang kepada Thanos untuk mendapatkan Soul stone/gem? Siapa tahu.


Captain America: Civil War akan menjadi filem yang pertama di dalam fasa ke-3 Marvel, telah dijadualkan tayangannya pada 6 Mei 2016, diikuti dengan Dr.Strange yang merupakan debut pertama yang telah dijadualkan tayangannya pada 4 November 2016, Guardians of the Galaxy : Vol. 2 - 5 Mei 2017, Untitled Spider-Man - 28 Julai 2017, Thor : Ragnarok – 3 November 2017, Avengers : Infinity War Part 1 - 4 Mei 2018, Black Panther – 6 Julai 2018, Captain Marvel – 2 November 2018, Avengers : Infinity War Part 2 - 3 Mei 2019, Inhumans - 12 July 2019.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan